home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ Danny Amor's Online Library / Danny Amor's Online Library - Volume 1.iso / bbs / rfc / rfcxxxx_8.lha / rfc1744 < prev    next >
Text File  |  1995-07-26  |  32KB  |  676 lines

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7. Network Working Group                                          G. Huston
  8. Request for Comments: 1744                                        AARNet
  9. Category: Informational                                    December 1994
  10.  
  11.  
  12.                    Observations on the Management of
  13.                        the Internet Address Space
  14.  
  15. Status of this Memo
  16.  
  17.    This memo provides information for the Internet community.  This memo
  18.    does not specify an Internet standard of any kind.  Distribution of
  19.    this memo is unlimited.
  20.  
  21. Abstract
  22.  
  23.    This memo examines some of the issues associated with the current
  24.    management practices of the Internet IPv4 address space, and examines
  25.    the potential outcomes of these practices as the unallocated address
  26.    pool shrinks in size.  Possible modifications to the management
  27.    practices are examined, and potential outcomes considered.  Some
  28.    general conclusions are drawn, and the relevance of these conclusions
  29.    to the matter of formulation of address management policies for IPv6
  30.    are noted.
  31.  
  32. 1.  Introduction
  33.  
  34.    The area explicitly examined here is the allocatable globally unique
  35.    IPv4 address space.  Explicitly this includes those address groups
  36.    uniquely assigned from a single comprehensive address pool to
  37.    specific entities which are then at liberty to assign individual
  38.    address values within the address group to individual hosts.  The
  39.    address group is handled by the technology as a single network
  40.    entity.
  41.  
  42.    At present these addresses are allocated to entities on a freely
  43.    available, first-come, first-served allocation basis, within the
  44.    scope of a number of administrative grounds which attempt to direct
  45.    the allocation process to result in rational use of the space, and
  46.    attempt to achieve a result of a level of equity of availability that
  47.    is expressed in a sense of multi-national "regions" [1].
  48.  
  49.    In examining the current management policies in further detail it is
  50.    useful to note that the IPv4 address space presents a number of
  51.    attributes in common with other public space resources, and there are
  52.    parallels in an economic analysis of this resource which include:
  53.  
  54.  
  55.  
  56.  
  57.  
  58. Huston                                                          [Page 1]
  59.  
  60. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  61.  
  62.  
  63.     - the finite nature of the resource
  64.  
  65.       This attribute is a consequence of the underlying technology
  66.       which has defined addressed entities in terms of a 32 bit address
  67.       value.  The total pool is composed of 2**32 distinct values (not
  68.       all of which are assignable to end systems).
  69.  
  70.     - the address space has considerable market value
  71.  
  72.       This valuation is a consequence of the availability and extensive
  73.       deployment of the underlying Internet technology that allows
  74.       uniquely addressed entities the capability to conduct direct end-
  75.       to-end transactions with peer entities via the Internet.  The
  76.       parameters of this valuation are also influenced by considerations
  77.       of efficiency of use of the allocated space, availability of end
  78.       system based internet technologies, the availability of Internet-
  79.       based service providers and the resultant Internet market size.
  80.  
  81.     - address space management is a necessary activity
  82.  
  83.       Management processes are requires to ensure unique allocation and
  84.       fair access to the resource, as well as the activity of continuing
  85.       maintenance of allocation record databases.
  86.  
  87.    Increasing rates of Internet address allocation in recent years imply
  88.    that the IPv4 address space is now a visibly finite resource, and
  89.    current projections, assuming a continuation of existing demand for
  90.    addresses predict unallocated address space exhaustion in the next 6
  91.    - 12 years (rephrasing current interim projections from the IETF
  92.    Address Lifetime Expectancy Working Group).  There are two derivative
  93.    questions that arise from this prediction.  Firstly what is the
  94.    likely outcome of unallocated address space exhaustion if it does
  95.    occur, and secondly, are there corrective processes that may be
  96.    applied to the current address management mechanisms that could allow
  97.    both more equitable allocation and potentially extend the lifetime of
  98.    the unallocated address space pool.  These two issues are considered
  99.    in the following sections.
  100.  
  101. 2. Outcomes of Unallocated Address Space Exhaustion - No change in
  102.    current Address Management Policies
  103.  
  104.    As the pool of available addresses for allocation depletes, the
  105.    initial anticipated outcome will be the inability of the available
  106.    address pool to service large block address allocation requests.
  107.    Such requests have already been phrased from various utility
  108.    operators, and the demand for very large address blocks is likely to
  109.    be a continuing feature of address pool management.  It is noted that
  110.    the overall majority of the allocated address space is very
  111.  
  112.  
  113.  
  114. Huston                                                          [Page 2]
  115.  
  116. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  117.  
  118.  
  119.    inefficiently utilised at present (figures of efficiency of use of
  120.    less than 1% are noted in RFC 1466, and higher efficiency utilisation
  121.    is readily achievable using more recent routing technologies, such as
  122.    Variable Length Subnet Masks (VLSM) and disjoint subnet routing).
  123.    Given the continuing depletion of the unallocated address pool, and
  124.    the consequent inability to service all address allocation requests,
  125.    it is a likely outcome of interaction between those entities with
  126.    allocated address space and those seeking address allocation that
  127.    such allocation requests could be satisfied through a private
  128.    transaction. In this situation an entity already in possession of a
  129.    sufficiently large but inefficiently utilised allocated address block
  130.    could resell the block to a third party, and then seek allocation of
  131.    a smaller address block from the remaining unallocated address space.
  132.    The implication is that both address blocks would be more efficiently
  133.    utilised, although it is the entity which has large blocks of
  134.    allocated address space which would be the primary beneficiary of
  135.    such transactions, effectively capitalising on the opportunity cost
  136.    of higher efficiency of address block use.
  137.  
  138.    Such reselling / trading opportunities which involve the use of the
  139.    unallocated address pool would in all likelihood be a short term
  140.    scenario, as the high returns from this type of trading would
  141.    increase the allocation pressure from the pool and act to increase
  142.    depletion rates as more pressure is placed to claim large address
  143.    blocks for later resale once such blocks are no longer available from
  144.    the unallocated pool.
  145.  
  146.    Following exhaustion of the unallocated address pool a free trading
  147.    environment in address blocks is a probable outcome, where address
  148.    blocks would be bought and sold between trading entities.  The
  149.    consequent market, if unregulated, would act to price address space
  150.    at a level commensurate with the common expectation of the market
  151.    value of addresses, trading at a price level reflecting both the
  152.    level of demand, the opportunity cost of more efficient address use,
  153.    and the opportunity cost of deployment of additional or alternate
  154.    internetworking technologies to IPv4.  It is interesting to note that
  155.    within such an environment the registry (or whatever takes the place
  156.    of a registry in such an environment) becomes analogous to a title
  157.    office, acting to record the various transactions to ensure the
  158.    continued accuracy of "ownership" and hence acts as a source of
  159.    information to the purchaser to check on the validity of the sale by
  160.    checking on the validity of the "title" of the vendor.  This impacts
  161.    on the characteristic features of Internet address registries, which
  162.    effectively become analogous to "titles offices", which typically are
  163.    structured as service entities with "lodgement fees" used to fund the
  164.    action of recording title changes.  Whether existing registries adapt
  165.    to undertake this new function, or whether other entities provide
  166.    this function is a moot point - either way the function is a
  167.  
  168.  
  169.  
  170. Huston                                                          [Page 3]
  171.  
  172. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  173.  
  174.  
  175.    necessary adjunct to such a trading environment.
  176.  
  177.    It is also anticipated that in an unregulated environment the trade
  178.    in address blocks would very quickly concentrate to a position of
  179.    address trading between major Internet providers, where a small
  180.    number of entities would control the majority of the traded volume
  181.    (market efficiency considerations would imply that traders with large
  182.    inventories would be more efficient within this trading domain).  It
  183.    is also reasonable to expect that the Internet service providers
  184.    would dominate this trading area, as they have the greatest level of
  185.    vested interest in this market resource.  This would allow the
  186.    Internet service provider to operate with a considerably greater
  187.    degree of confidence in service lifetime expectation, as the service
  188.    provider would be in the position of price setting of the basic
  189.    address resource and be able to generate an address pool as a hedge
  190.    against local address depletion for the provider's client base.
  191.    There is of course the consequent risk of the natural tendency of
  192.    these entities forming a trading cartel, establishing a trading
  193.    monopoly position in this space, setting up a formidable barrier
  194.    against the entry of new service providers in this area of the
  195.    market.  Such a scenario readily admits the position of monopoly-
  196.    based service price setting. Compounding this is the risk that the
  197.    providers set up their own "title office", so that in effect the
  198.    major trading block actually controls the only means of establishing
  199.    legitimacy of "ownership", which in terms of risk of anti-competitive
  200.    trading practices is a very seriously damaged outcome.
  201.  
  202.    Assuming a relatively low cost of achieving significantly higher
  203.    efficiency address utilisation than at present, then the resultant
  204.    market is bounded only by the costs of agility of renumbering.  Here
  205.    renumbering would be anticipated to occur in response to acquisition
  206.    of a different address block in response to changing local address
  207.    requirements, and the frequency of renumbering may occur in cycles of
  208.    duration between weeks and years.  Markets would also be constrained
  209.    by deployment costs, where local address trading within a provider
  210.    domain would have little cost impact on deployment services (as the
  211.    aggregated routing scenario would be unchanged for the provider and
  212.    the provider's peers) whereas trading in small sized blocks across
  213.    provider domains would result in increased operational service cost
  214.    due to increased routing costs (where efforts to create aggregated
  215.    routing entries are frustrated by the effects of address leakage into
  216.    other routing domains).
  217.  
  218.    In examining this consequent environment the major technical outcome
  219.    is strong pressure for dynamic host address assignment services,
  220.    where the connection and disconnection of hosts into the Internet
  221.    environment will cause a local state change in allocated addresses
  222.    (which may in turn trigger consequent extended dynamic renumbering
  223.  
  224.  
  225.  
  226. Huston                                                          [Page 4]
  227.  
  228. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  229.  
  230.  
  231.    from time to time to accommodate longer term address usage trends).
  232.    It is also reasonable to predict a strengthening market for dynamic
  233.    address translation technologies, as an alternate client strategy to
  234.    the purchase of large address blocks from the trading market (this
  235.    scenario is the use of a private, potentially non-unique address
  236.    space within the client network, and the dynamic translation of end
  237.    host addresses into a smaller unique Internet routed address pool to
  238.    support external end-to-end sessions), and also the strengthened
  239.    market for firewall boundary technologies which also admit the use of
  240.    private address space within the client domain.
  241.  
  242.    While it is not possible to accurately predict specific outcomes, it
  243.    would appear to be the case that increasing overall efficiency of
  244.    address utilisation will be most visible only after unallocated
  245.    address pool exhaustion has occurred, as there is then a consequent
  246.    strong economic motivation for such activity across all the entire
  247.    Internet address space.
  248.  
  249.    As perhaps a cautionary comment regarding evolutionary technologies
  250.    for IPv4, it would also appear to be the case that evolutionary
  251.    technologies will not assume a quantum increase in economic viability
  252.    simply because of unallocated address pool exhaustion.  Such
  253.    technologies will only lever additional advantage over IPv4 once the
  254.    marginal cost of increased IPv4 address space deployment efficiency
  255.    exceeds the marginal cost of deployment of new technologies, a
  256.    situation which may not occur for some considerable time after
  257.    unallocated address pool exhaustion.
  258.  
  259. 3. Modification of Current Internet Address Management Policies
  260.  
  261.    The three major attributes of the current address allocation
  262.    procedures from the unallocated pool are "first come first served"
  263.    (FCFS) and allocation on a "once and for all" (OAFA) basis, and the
  264.    absence of any charge for address allocation (FREE).
  265.  
  266.    As noted above, the outcomes of such a process, when constrained by
  267.    the finite quantity of the resource in question, ultimately leads to
  268.    a secondary market in the resource, where initially allocated
  269.    resources are subsequently traded at their market valuation.  This
  270.    secondary trade benefits only those entities who established a
  271.    primary position from the unallocated pool, and it is noted with
  272.    concern that the optimal behaviour while the unallocated pool exists
  273.    is to hoard allocated addresses on the basis that the secondary
  274.    market will come into existence once the pool is exhausted.  Such a
  275.    market does not benefit the original address management operation,
  276.    nor does it necessarily benefit the wider community of current and
  277.    potential interested parties in the Internet community.
  278.  
  279.  
  280.  
  281.  
  282. Huston                                                          [Page 5]
  283.  
  284. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  285.  
  286.  
  287.    It is also noted that the outcome of a free address allocation policy
  288.    is the vesting of the management of the address space to the larger
  289.    Internet Service Providers, on the basis that in the absence of end
  290.    client address allocation charging policies which have the capability
  291.    of ensuring an independent address management function, those
  292.    entities who have the greatest vested interest in the quality of the
  293.    address allocation and registration function will inevitably fund
  294.    such an operation in the absence of any other mechanism.  The risk
  295.    within this scenario is that placing the major asset of any
  296.    communications medium into the sphere of interest of the current
  297.    entities trading within that medium acts to increase the risk of
  298.    anti-competitive monopolistic trading practices.
  299.  
  300.    An alternate address management strategy is one of allocation and
  301.    recovery, where the allocation of an address is restricted to a
  302.    defined period, so that the allocation can be regarded as a lease of
  303.    the resource.  In such an environment pricing of the resource is a
  304.    potential tool to achieve an efficient and dynamic address allocation
  305.    mechanism (although it is immediately asserted that pricing alone may
  306.    be insufficient to ensure a fair, equitable and rational outcome of
  307.    address accessibility and subsequent exploitation, and consequently
  308.    pricing and associated allocation policies would be a normative
  309.    approach to such a public resource management issue).
  310.  
  311.    It is noted that pricing as a component of a public resource
  312.    management framework is a very common practice, where price and
  313.    policy are used together to ensure equitable access, efficient
  314.    utilisation and availability for reallocation after use.  Pricing
  315.    practices which include features of higher cost for larger address
  316.    blocks assist with equitable access to a diversity of entities who
  317.    desire address allocation (in effect a scarcity premium), and pricing
  318.    practices can be devised to encourage provider-based dynamic address
  319.    allocation and reallocation environments.
  320.  
  321.    In the same fashion as a conventional lease, the leasee would have
  322.    the first option for renewal of the lease at the termination of the
  323.    lease period, allowing the lease to be developed and maintain a
  324.    market value.  Such pricing policies would effectively imply a
  325.    differential cost for deployment of a uniquely addressed host with
  326.    potential full Internet peering and reachability (including local
  327.    reachability) and deployment of a host with a locally defined (and
  328.    potentially non-unique) address and consequent restriction to local
  329.    reachability.
  330.  
  331.    It is also observed that pricing policies can encourage efficient
  332.    address space utilisation through factors of opportunity cost of
  333.    unused space, balanced by the potential cost of host renumbering
  334.    practices or the cost of deployment of dynamic address allocation or
  335.  
  336.  
  337.  
  338. Huston                                                          [Page 6]
  339.  
  340. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  341.  
  342.  
  343.    translation technologies.
  344.  
  345.    There are a number of anticipated outcomes of a management mechanism
  346.    which including pricing elements for the IPv4 address space
  347.  
  348.    Firstly current address space utilisation projections (anticipated
  349.    useful lifetime for the pool of unallocated addresses) would extend
  350.    further into the future due to the factors of cost pressure for more
  351.    efficient address utilisation, and the additional cost of issuing a
  352.    local resource with a globally unique address and the opportunity
  353.    cost of extravagant use of global addresses with purely local
  354.    domains.
  355.  
  356.    Secondly dynamic host address binding technologies, and dynamic
  357.    network address translation technologies would be anticipated to be
  358.    widely deployed, based on the perceived cost opportunities of using
  359.    such technologies as an alternative to extensive static host address
  360.    binding using globally unique addresses.  Use of such technologies
  361.    would imply further extension of the lifetime of the address pool.
  362.  
  363.    Such pricing practices could be applied on a basis of all future
  364.    address allocations, leaving those entities with already allocated
  365.    address blocks outside of the lease mechanism.  Alternatively such
  366.    previous allocations could be converted to leases, applying a single
  367.    management policy across the entire address space and accordingly
  368.    levering the maximal benefit from such pricing policies in terms of
  369.    maximising the lifetime of the address space and maximising the value
  370.    of the address space.  In such a situation of conversion some level
  371.    of recognition of previous implicit OAFA allocation policies can be
  372.    offset through delay of conversion to lease and also through
  373.    conversion of such previously allocated addresses to the lease,
  374.    waiving the lease purchase costs in such cases.
  375.  
  376. 4. Internet Environment Considerations
  377.  
  378.    Pricing for IPv4 addresses as a component of the overall address
  379.    management framework is by no means a novel concept, and despite the
  380.    advantages such pricing policies may offer in terms of outcomes of
  381.    efficiency of utilisation, fair and equitable access, security of
  382.    allocation and consequent market value, and despite the address pool
  383.    exhaustion time offsets such policies offer, it is the undeniable
  384.    case that no explicit pricing policies have been successfully
  385.    introduced into the Internet address allocation processes to date.
  386.  
  387.    There are two predominate reasons offered in this analysis.  The
  388.    first is the somewhat uncertain nature of the exact origin of primary
  389.    ownership of the IPv4 address space, and the unallocated address pool
  390.    in particular.  The address pool has been administered according to
  391.  
  392.  
  393.  
  394. Huston                                                          [Page 7]
  395.  
  396. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  397.  
  398.  
  399.    policies drafted by the Internet Assigned Numbers Authority (IANA).
  400.    The policies drafted by IANA are effectively policies which are the
  401.    outcome of the same consensus seeking approach used within the
  402.    Internet Standards process, and it is noted that within such an
  403.    environment unilateral declarations of ownership and related
  404.    assertions of policy control have difficulty in asserting an
  405.    effective role within the Internet community and such declarations
  406.    are generally incapable of gathering consensus support (It can be
  407.    argued that "ownership" is not a relevant concept within this domain,
  408.    as the essential attribute of such address elements are their
  409.    uniqueness within the global domain, and such an attribute is only
  410.    feasible through common recognition of a coordinated and reliable
  411.    management environment rather than the historical origin of the
  412.    resource in question).  Secondly there is no formal recognition of
  413.    the address space as being a shared international resource which sits
  414.    within the purview of national public resource management policies
  415.    and administrative entities of each nation, nor is there a
  416.    recognition of the address space as a private resource owned and
  417.    administered by a single entity.
  418.  
  419.    Recent policy changes, whereby large segments of the unallocated
  420.    address pool have been assigned to international bodies on a regional
  421.    basis, with further assignment to bodies within national contexts,
  422.    have been undertaken with a constant address allocation policy of
  423.    FCFS, OAFA and FREE, and although some effort has been made to
  424.    increase the deployment efficiency through explicit allocation policy
  425.    enumeration, the general characteristics of address allocation are
  426.    unchanged to date (those characteristics being of course FCFS, OAFA
  427.    and FREE).
  428.  
  429.    One potential scenario is to speculate that pricing processes imposed
  430.    by the address allocation agency are not feasible within the current
  431.    Internet environment to the extent that any such policies could
  432.    significantly motivate increased address deployment efficiency to the
  433.    levels required for longer term unallocated address pool lifetime
  434.    extension.  The lack of capability to employ pricing as a managerial
  435.    mechanism, even to the extent of cost recovery of the allocation and
  436.    subsequent registry maintenance function has a number of possible
  437.    longer term outcomes:
  438.  
  439.     a) such functions will be restructured and operated from duly
  440.        authorised national administrative bodies for each nation.
  441.        Here the observation that the address pool delegation sequence
  442.        within the current Internet environment has not to date been
  443.        aligned with recognised national public communications resource
  444.        administrative entities is an expression of the major problem
  445.        that the unallocated address pool is not recognised as being
  446.        intrinsically the same public resource entity as the radio
  447.  
  448.  
  449.  
  450. Huston                                                          [Page 8]
  451.  
  452. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  453.  
  454.  
  455.        spectrum or the telephone number space.  The consequence of
  456.        this mismatch between existing public resource management
  457.        structures and IPv4 address space management implies that
  458.        public operation for this activity on a national basis
  459.        is not a commonly observed attribute.  The competency of such
  460.        established public resource management structures in managing
  461.        what continues to be a remarkably vibrant and dynamic
  462.        technology-influenced domain must be questioned.  Potential
  463.        outcomes may possibly include a rational and equitable address
  464.        space management mechanism, but would also in all probability
  465.        include a cost of a heavy damping factor on further
  466.        technological innovation and refinement of the underlying
  467.        technology base upon which the address space is sited as a
  468.        longer term outcome.
  469.  
  470.     b) such functions are operated (and/or funded) by Internet Service
  471.        Providers.  This is a more common scenario at present in the
  472.        Internet IPv4 environment, and although such an operational
  473.        environment does admit the potential for adequate funding for
  474.        competent administration of the operation, the strong
  475.        association of these entities who have established interests in
  476.        the operation of enterprises based on the provision of services
  477.        across the address space (i.e., strong interest in exploiting
  478.        the address space) has a natural tendency to express domination
  479.        of the market by established interests, threatening fair access
  480.        to the common resource and threatening the open market of
  481.        deployment of the technology.  It is reasonable to suggest that
  482.        such alignments are undesirable from a public policy
  483.        perspective.
  484.  
  485.     c) such functions are inadequately funded to service the level of
  486.        activity, and / or administrated informally and consequently
  487.        managed poorly, and the essential attribute of reliable address
  488.        space management is not achieved.
  489.  
  490.    It is noted that these issues are largely unresolved within the
  491.    Internet community today, and tensions between established and
  492.    incoming Internet Service providers over equitable access to the
  493.    unallocated address space pool are a consequent risk.
  494.  
  495. 5. Concluding Observations
  496.  
  497.    In the absence of the capability to price the management of the
  498.    Internet address space at administrative cost levels, let alone the
  499.    capability to set pricing of address leasing at prices which reflect
  500.    the finite nature of the resource and reflect (even in part) the
  501.    market value of the resource, as a component of overall common
  502.    address management practices, the most likely scenario is a
  503.  
  504.  
  505.  
  506. Huston                                                          [Page 9]
  507.  
  508. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  509.  
  510.  
  511.    continuation of the FCFS, OAFA and FREE address management policies
  512.    until exhaustion of the unallocated address pool occurs.
  513.  
  514.    It is perhaps a sad reflection of the conflict of short term
  515.    objectives and longer term considerations that the evident short term
  516.    motivations of ready and equitable access to the IPv4 address (which
  517.    were the motivational factors in determining the current Internet
  518.    address allocation policies) run the consequent risk of monopoly-
  519.    based restrictive trade and barrier-based pricing as a longer term
  520.    outcome of unallocated address space exhaustion.
  521.  
  522.    While free address allocation and the adoption of policies which
  523.    include pricing components both ultimately produce an outcome of
  524.    strong pressure for increased address space utilisation efficiency,
  525.    the removal of the neutral presence of the unallocated address pool
  526.    does induce considerable risk of open market failure within the
  527.    Internet itself if free address allocation policies continue until
  528.    pool exhaustion has occurred.
  529.  
  530.    Further strengthening of the current FCFS, OAFA and FREE address
  531.    allocation policies, in an effort to induce higher address
  532.    utilization efficiencies across the remaining address space is not a
  533.    viable address management strategy refinement, in so far as the
  534.    trading market will then commence before unallocated pool exhaustion,
  535.    trading in large address blocks which are precluded from such
  536.    strengthened address allocation policies.
  537.  
  538.    The most negative aspect of this are is that these processes will
  539.    erode levels of confidence in the self regulatory capability of the
  540.    Internet community, such that significant doubts will be expressed by
  541.    the larger community the Internet process is one which is appropriate
  542.    for effective formulation of common administrative policy of one of
  543.    the core common assets of the Internet.
  544.  
  545.    These outcomes can all be interpreted as policy failure outcomes.
  546.  
  547.    The seriousness of these outcomes must be assessed in the terms of
  548.    the anticipated timeframe of such policy failure.  Current
  549.    expectations of unallocated address pool lifetime of 6 - 12 years
  550.    does allow the Internet community some time to revisit their methods
  551.    of administrative process definition, but this observation is
  552.    tempered by the IPv6 process and by increasing levels of pressure on
  553.    the address space in terms of growth in address demand through growth
  554.    of deployment of the Internet itself.
  555.  
  556.    It is perhaps an appropriate conclusion to acknowledge the
  557.    impediments of existing processes to admit any significant process or
  558.    policy change that would produce a more efficient and effective
  559.  
  560.  
  561.  
  562. Huston                                                         [Page 10]
  563.  
  564. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  565.  
  566.  
  567.    address space management regime.
  568.  
  569.    However it is this policy failure to efficiently utilise the IPv4
  570.    address space through inadequate address pool management policies,
  571.    rather than the exhaustion of the pool per se which is perhaps the
  572.    driving force to design and deploy an evolutionary technology to IPv4
  573.    which possesses as a major attribute a significantly larger address
  574.    space.
  575.  
  576.    It is also appropriate to conclude that any outside observer of the
  577.    IPv6 refinement process will look to see if there is any evidence of
  578.    experiential learning in address management policies.  If there is to
  579.    be a successor technology for IPv4 it would be reasonable to
  580.    anticipate that associated address pool management mechanisms show a
  581.    greater degree of understanding of public resource space management
  582.    capability in the light of this experience.  If no such evidence is
  583.    forthcoming then there is no clear mechanism to instil sufficient
  584.    levels of consumer and industry confidence in such technologies in
  585.    such a way which would admit large scale public deployment,
  586.    irrespective of the technical attributes of the successor technology.
  587.    Such potential mechanisms may include pricing components irrespective
  588.    of the actual size of the address resource, given that the number's
  589.    uniqueness is a resource with inherent market value irrespective of
  590.    whether scarcity pricing premiums are relevant in such an address
  591.    space.
  592.  
  593.    It is also appropriate to conclude that continuation of current
  594.    address space management policies run a very strong risk of
  595.    restrictive and monopoly-based trading in address space, with
  596.    consequence of the same trading practices being expressed within the
  597.    deployed Internet itself.
  598.  
  599.    The immediate action considered to be most appropriately aligned to
  600.    both the interests of the Internet community and the broader public
  601.    community is to examine Internet address space management structures
  602.    which include pricing as well as policy components within the overall
  603.    management mechanism, and to examine the application of such
  604.    mechanisms to both the existing IPv4 address space, and to that of
  605.    any refinement or successor Internet technology base.
  606.  
  607.  
  608.  
  609.  
  610.  
  611.  
  612.  
  613.  
  614.  
  615.  
  616.  
  617.  
  618. Huston                                                         [Page 11]
  619.  
  620. RFC 1744          Management of Internet Address Space     December 1994
  621.  
  622.  
  623. 6. References
  624.  
  625.    [1] Gerich, E., "Guidelines for Management of IP Address Space", RFC
  626.        1466, Merit Network, Inc., May 1993.
  627.  
  628. 7. Security Considerations
  629.  
  630.    Security issues are not discussed in this memo.
  631.  
  632. 8. Author's Address
  633.  
  634.    Geoff Huston
  635.    Australian Academic and Research Network
  636.    GPO Box 1142
  637.    Canberra  ACT  2601
  638.    Australia
  639.  
  640.    Phone: +61 6 249 3385
  641.    Fax: +61 6 249 1369
  642.    EMail: Geoff.Huston@aarnet.edu.au
  643.  
  644.  
  645.  
  646.  
  647.  
  648.  
  649.  
  650.  
  651.  
  652.  
  653.  
  654.  
  655.  
  656.  
  657.  
  658.  
  659.  
  660.  
  661.  
  662.  
  663.  
  664.  
  665.  
  666.  
  667.  
  668.  
  669.  
  670.  
  671.  
  672.  
  673.  
  674. Huston                                                         [Page 12]
  675.  
  676.